Czy zauważyliście może, że wraz z rosnącą świadomością siebie i własnych potrzeb, rośnie proporcjonalnie coś, co można nazwać "eko-świadomością"?

Oto, co na temat samej mody na ekologię napisała Monika Grudnik-Wroniszewska:
Coraz częściej sięgamy po produkty naturalne, które nie zawierają konserwantów
i sztucznych składników. Modne stało się spożywanie produktów z ekologicznych
upraw, stosowanie praktycznych, ekologicznych toreb, używanie ekologicznych
kosmetyków, a także ubieranie się ekologicznie w lniane i bawełniane ubrania.
Nie liczy się ani to, czy produkt ma ładny kolor, pięknie pachnie ani jego designerskie,
przyciągające oko opakowanie. Ważne jest, aby był on bezpieczny dla zdrowia i
przyjazny dla środowiska. Dziś „kluczem” dla wielu konsumentów w Polsce jest
słowo "Organic" czyli zdrowy, naturalny i nie szkodzący naturze.
Moda na ekologię zaczęła się
od żywności. Oczywistym jest przecież, że to co jemy, ma największy wpływ na
nasze zdrowie. Współcześni konsumenci chcąc zdrowo się odżywiać, zaczęli
zwracać uwagę nie tylko na zawartość sztucznych dodatków lub konserwantów, ale
również na jakość i sposób wytwarzania składników użytych do jej produkcji.
Istotnym dla nich stało się również to, czy cały proces produkcyjny nie szkodzi
ani ludziom ani środowisku.
Do niedawna produkty
organiczne można było kupić wyłącznie w małych sklepach ze zdrową żywnością i
zielarniach. Z biegiem czasu towary oznaczane słowami "eko”,
"bio" lub „organic” szybko zapełniły półki w dużych marketach
spożywczych. Tak naprawdę to dzięki nim, żywność ta stała się atrakcyjna i
dostępna dla większości.
Popyt na organiczne produkty
spożywcze systematycznie wzrasta, również w Polsce. Aż 70 proc. konsumentów
miało przynajmniej jeden raz kontakt z produktem naturalnym. W USA konsumenci
kupujący regularnie wyroby ekologiczne nazywani "LOHAS" od określenia
Lifestyle of Health and Sustainability czyli Wiodący Zdrowy i Zrównoważony Tryb
Życia zdaniem ekspertów stanowią już około 33 proc. populacji. To właśnie
dzięki takim grupom społecznym powstał nowy sposób myślenia o ekologii i
ochronie środowiska. Konsumenci należący do społeczności LOHAS głęboko wierzą,
że zanieczyszczenie środowiska
naturalnego to nie tylko problem globalny, ale przede wszystkim indywidualny.
Wszystkie toksyczne związki organiczne, metale ciężkie oddziałują niekorzystnie
na zdrowie, jak również na ekosystem i jego żywe składniki.
Jednak, aby żyć w zgodzie z naturą, nie zamierzają oni rezygnować z luksusów i
różnorodności dóbr oferowanych przez rynek. Podstawową zasadą LOHAS jest
wybieranie tylko takich produktów, które są wytwarzane z poszanowaniem ochrony
środowiska, zdrowia oraz społecznej sprawiedliwości.
Z żywności moda na produkty
ekologiczne bardzo szybko przeniosła się na kosmetyki pielęgnacyjne. Miłośnicy zdrowego stylu życia nie chcąc
poprzestawać tylko na zdrowym jedzeniu - wolnym od pestycydów i sztucznych nawozów,
zaczęli poszukiwać również naturalnych kosmetyków, które mogą zadbać o zdrowie
i piękny wygląd skóry, nie szkodząc przy tym środowisku.
Autor: Monika Grudnik-Wroniszewska, Aneta Choroszy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz